صورت و شمایل امام

صورت و شمایل امام

امام حسن علیه السلام به رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم از همه شبیه‌تر بود. زیبایی بی‌نظیری داشت.رنگش سفید بود و اندکی متمایل به سرخ، چشمانش درشت و سیاه، و محاسنش انبوه. جثه‌ای قوی، تنومند و چهارشانه داشت. مویش مجعد (فردار) و قامتش متوسط بود. 


سیرت و فضائل و مناقب امام : شمارش مناقب هیچ‌یک از اهل بیت عصمت علیهم السلام ممکن نیست. در زیارت جامعه خطاب به آنان می‌گوییم: « سروران من! ستایش شما را شماره نتوانم کرد و به آنچه در شأن شماست نتوانم رسید و به اندازه و قدرتان وصف نتوانم گفت.» 


امام حسن علیه السلام نه تنها از این خطاب مستثنی نیست بلکه به خصائصی از قبیل« سبط اکبر» بودن نیز برخوردار است. 


حلم بی‌‌پایان، علم فراوان، جود و عبادت، زهد و بلاغت، تواضع و شجاعت آن حضرت، نه دوست بلکه دشمن را به اعتراف و اعجاب واداشته است؛ و فضیلت و افتخار، آن است که دشمن به آن گواهی دهد. 


معجزات امام : از معجزات آن حضرت جز اندکی در تاریخ نقل نشده است( همانند اینکه پدر را پس از شهادتش به صورت زنده به گروهی نشان داد.) و نیز نمونه‌هایی از استجابت دعا و نفرین‌های آن حضرت (همانند رطب دادن نخلی خشکیده به دعای او.) ولی اکثر معجزات و کرامات حضرت در اخبار از غیب و پیشگویی‌ها تجلّی کرده است. 

برگرفته از سایت رشد 
۴ ۰ ۳ دیدگاه

دیدگاه‌ها (۳)

قربان آقای غریبی که حرمش نه شمعی دارد و نه چراغی 

پاسخ:

۱۹ فروردين ۹۳، ۰۲:۴۴
تشکر 

امام حسن ـ علیه السلام ـ دارای قلبی پاک و رئوف نسبت به دردمندان و تیره بختان جامعه داشتند و با خرابه‌نشینان دردمند و اقشار مستضعف و کم‌درآمد همراه و همنشین می‌شدند و دردِ دلِ آن‌ها را با جان و دل می‌شنیدند و به آن ترتیب اثر می‌دادند، و در این حرکت انسان‌دوستانه جز خداوند را مدّنظر نداشتند نیز هیچ‌گاه هر ضعیف، ناتوان و درمانده، ناامید از درب خانه آن حضرت برنمی‌گشت، حتّی خود ایشان به سراغ فقرا می‌رفتند و آن‌ها را به منزل دعوت می‌کردند و به آن‌ها غذا و لباس می‌دادند.1

امام حسن ـ علیه السّلام ـ تمام توان خویش را در راه انجام امور نیک و خداپسندانه به کار می‌گرفت و اموال فراوانی در راه خدا می‌بخشید، مورّخان و دانشمندان در شرح حال زندگانی پر افتخار ایشان، بخشش‌های بی‌سابقه و انفاق‌های بسیار بزرگ و بی‌نظیری ثبت کرده‌اند. آن حضرت در طول عمر خود دو بار تمام اموال و دارایی خود را در راه خدا خرج کردند و سه بار نیز ثروت خود را به دو نیم کردند و نصف آن را برای خود و نصف دیگر را در راه خدا به فقرا بخشیدند.2

از ابن شهر آشوب روایت شده که روزی امام حسن ـ علیه السّلام ـ بر جمعی از گدایان گذشت که پاره‌ای چند از نان خشک‌ها را بر روی زمین گذاشته‌اند و می‌خورند، چون نظر ایشان به آن حضرت افتاد از امام دعوت کردند و حضرت از اسب پیاده شدند و فرمودند: خدا متکبّران را دوست نمی‌دارد و با ایشان نشستند و از طعام ایشان تناول کردند و سپس از همه گدایان خواستند که برای صرف غذا به خانه حضرت بروند و حضرت بر ایشان طعام‌هایی نیکو حاضر ساختند و به لباس‌های فاخر همه آن‌ها را مزیّن ساختند.3

تاریخ از بخشندگی‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستان‌های فراوان به یاد دارد مثلاً روزی عربی به نزد ایشان آمد و درخواست کمک کرد و امام دستور دادند که آنچه موجود است به او بدهند و قریب ده هزار درهم موجود را به آن اعرابی بخشیدند.4

نسبت به کرامت‌های امام حسن ـ علیه السّلام ـ داستان‌های زیادی در تاریخ آورده شده است که جای ذکر همه آن‌ها نیست. امّا وقتی از خود امام پرسیدند، چرا هرگز سائلی را ناامید برنمی‌گردانید؟ فرمودند: من هم به درگاه خدا سائلی هستم و می‌خواهم که خدا محروم نسازد و شرم دارم که با چنین امیدی سائلان را ناامید کنم. خداوندی که عنایتش را به من ارزانی می‌دارد، می‌خواهد که من هم به مردم کمک کنم،5 لذا به خاطر این بخشندگی‌ها و کارهای نیکویی که از امام حسن ـ علیه السّلام ـ در مسیر خیر، احسان و کمک به طبقات درمانده و نیازمند انجام می‌گرفت و آنچه را که داشت به آن‌ها می‌بخشید باعث شده که به ایشان کریم اهل بیت گفته شود.

پس با توجه به کرامت‌ها و بخشش‌های کم‌نظیر و گاهی بی‌نظیر آن امام بزرگوار لقب «کریم» برازنده آن حضرت است. البته باید توجه داشت که همه ائمه نور واحد هستند و همه دارای تمام فضایل و کرامات هستند. هر چند که شرایط زمان و مکان در بروز و برجسته‌تر شدن برخی از اوصاف آن‌ها دخیل بوده است.

 

پاسخ:

۲۲ فروردين ۹۳، ۱۳:۱۹
دست شما درد نکند

 پیغمبر به من گفت من بر امتم از مؤمن و مشرک نمی‏ترسم . زیرا مؤمن‏ را خداوند به سبب ایمانش باز می‏دارد و مشرک را به خاطر سرکش خوار می‏کند ، و لکن بر شما از هر منافق دل دانا زبان می‏ترسم که آنچه را می‏پسندید می‏گوید و آنچه را ناشایسته می‏دانید می‏کند " 

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ارتش دلاور ایران

فراخوان اولین جشنواره فضای مجازی ارتش جمهوری اسلامی ایران
فراخوان اولین جشنواره فضای مجازی ارتش جمهوری اسلامی ایران
به منظور ارتقا کیفی و کمی فعالیت‌های جهادی و فرهنگی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حوزه فضای مجازی، و تقویت و استعدادیابی نیروهای علاقه‌مند و فعال در این حوزه، اولین جشنواره تولیدات فضای مجازی"جهت" (جهاد همگانی تبیین) برگزار می گردد.
این جشنواره ویژه تولیدات و فعالان فضای مجازی با محورها و موضوعات زیر تعریف گردیده است:
ارتش و امامین انقلاب
ارتش و معنویت
ارتش، دفاع مقدس و فرهنگ شهادت‌طلبی
ارتش، اقتدار و امیدآفرینی
ارتش و حفظ تمامیت ارضی
ارتش و مقابله با تروریسم
ارتش و مردم‌یاری
سرمایه اجتماعی ارتش
ارتش و مهارت‌افزایی
ارتش، خانواده و سبک زندگی ایرانی-اسلامی
این رویداد برای نخستین بار در پاییز 1402 و در 5 بخش اصلی به شرح زیر پیش‌بینی و برنامه‌ریزی گردیده، و پذیرای کلیه متقاضیان واجد شرایط اعم از پرسنل پایور و اعضای خانواده ایشان، روحانیون شاغل در ارتش، پرسنل وظیفه و کلیه علاقمندان به ارتش می باشد:
الف) مدیریت و راهبری فعال رسانه (شامل صفحات و گروه‌ها در شبکه‌های اجتماعی)
ب) تولید محتوا در فضای مجازی (محتوای ویدئویی، تصویری، صوتی و متنی )
ج) شبکه‌سازی و کنش‌گری در فضای مجازی
د) ساخت نرم‌افزارها و بازی‌های موبایلی
کلیه متقاضیان می توانند جهت شرکت در بخش‌های رقابتی جشنواره از طریق لینک اینترنتی ثبت نام جشنواره جهت اقدام نمایند.
اطلاعیه‌های بعدی این جشنواره را می‌توانید از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش (aja.ir) و صفحات جشنواره جهت در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.
آخرین مهلت ارسال آثار تا پایان آبان ماه 1402 می‌باشد.
لینک فرم ثبت نام جشنواره تولیدات فضای مجازی :

https://survey.porsline.ir/s/K923tS8f

آخرین مطلب
پیوندهای روزانه
پیوندها
بایگانی